Ste právnická osoba zapísaná v obchodnom registri? Alebo podnikáte ako fyzická osoba registrovaná pre daň z príjmov? Potom pre vás platí povinnosť komunikovať s finančnou správou výhradne elektronicky.
Poradíme vám ako na to - jednoducho a prehľadne.
Pre právnické osoby zapísané v obchodnom registri platí od 1.1.2018 povinnosť komunikovať s finančnou správou výhradne elektronicky, právnické osoby - platitelia DPH majú túto povinnosť už od roku 2014. Od 1.7. 2018 túto povinnosť nadobudli aj fyzické osoby - podnikatelia registrovaní pre daň z príjmov a ich zástupcov.
Právnická osoba môže na elektronickú komunikáciu s finančnou správou splnomocniť aj inú osobu (fyzickú alebo právnickú), napr. účtovníčku, pričom nie je plnomocenstvo potrebné úradne overiť, nakoľko podľa zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) sa na plnomocenstve nevyžaduje úradne overený podpis.
Dokedy podať daňové priznanie?
Termín pre podanie daňového priznania k dani z príjmov právnickej aj fyzickej osoby za zdaňovacie obdobie 2023 a zaplatenie dane vyplývajúcej z daňového priznania za rok 2023 je 2. apríl 2024 (nakoľko 31.3.2024 je nedeľa a 1.4.2024 je deň pracovaného pokoja). Do tohto termínu je potrebné aj zaplatiť daň. To platí v prípade, ak máte zdaňovacie obdobie kalendárny rok.
Ako podať daňové priznanie elektronicky?
Daňový subjekt môže elektronicky odosielať dokumenty finančnej správe troma spôsobmi:
- aktivovaním eID karty (občianskeho preukazu s čipom),
- aktivovaním kvalifikovaného elektronického podpisu (KEP),
- prostredníctvom dohody o elektronickom doručovaní. (po 1.1.2018 dohodu uzatvoria už len fyzické osoby, avšak všetky dohody uzatvorené do 31.12.2017 sú platné aj naďalej)
Na prihlásenie a prístup k elektronickým službám potrebujete:
V prípade občianskeho preukazu s čipom (eID karty) - čítačku čipových kariet, nainštalovaný softvér:
- ovládače k čítačke kariet,
- aplikáciu na prihlasovanie (eID klient),
- balík aplikácií pre kvalifikovaný elektronický podpis (KEP),
- stiahnete si ho na portáli Ministerstva vnútra SR v časti Softvér pre používateľov elektronickej identifikačnej karty.
- osobný bezpečnostný kód BOK (slúžiaci na potvrdenie totožnosti držiteľa eID pri elektronickej komunikácii a PIN potrebný na odoslanie elektronického dokumentu.
V prípade kvalifikovaného elektronického podpisu (KEP) – kvalifikovaný certifikát uložený na prenosnom médiu.
V prípade dohody – pridelené ID a heslo.
Všetky postupy ako sa prihlásiť do systému finančnej správy, ako sa v tomto systéme pohybovať a ako s ním pracovať, nájdete na webe finančnej správy.